3 keer kort of 2 keer lang trainen? Wat is beter?

1,5 jaar geleden kwam mijn oudste zoon in JD1 (10-11 jarigen), een selectieteam en dus 3 keer in de week trainen. 3 keer? Pfff, dat is veel. Waarom zo veel? Devies binnen hockeywereld is dat hoe vaker kinderen door de week een bal aanraken hoe beter, maar is dat wel zo? En daarnaast: ‘de andere club doen het ook.’

Een half jaartje 3 keer in de week en toen weer heel snel naar 2 keer

Persoonlijk vind ik 3 keer in de week voor die leeftijd wel erg veel, maar ik geloof ook wel dat des te vaker je hockeyt je beter wordt. Maar toch heb ik mijn twijfels bij 3 keer in de week trainen/ hockey (eigenlijk 4 keer, want je moet de zaterdag meetellen). Ik weet nog goed dat ik zelf in de jeugd speelde en nog verdienstelijk ook (landelijk) en wij trainden 2 keer in de week, maar dan wel 2 keer 1,5 uur. Toen ik naar Heren 1 ging bleef het 2 keer in de week, maar dan 2 a 2,5 uur per training. Na een aantal jaren gingen wij ook naar 3 keer in de week. De hoofdreden hiervan was: ‘omdat de rest het ook doet.’ We hebben het een half jaar volgehouden en toen zijn we weer naar 2 keer in de week gegaan. Slaande ruzie, veel blessures en geen zin meer. Kortom, snel weer naar 2 keer in de week. Zijn we er minder door gaan hockeyen? Nee, we zijn er alleen maar beter door geworden. Reden was namelijk dat we in de 2 keer 2 uur per week beter en specifieker trainden dan in de 3 keer. En daarnaast hadden we er allemaal weer zin in en werd het geen verplichting.

Groeipijn blessures door 3 keer in de week

Dat vind ik ook voor de jeugd. Ik denk dat je beter 2 keer, maar dan iets langer kan trainen (bv. 1,5 uur) i.p.v. 3 keer een uurtje. Je kan in 1,5 uur namelijk wat meer doelgericht doen en het is precies genoeg om de spanningsboog van de kinderen gespannen te houden. Bij 3 keer trainen is vaak die 3e een wat rommeliger training. Daarnaast zijn de trainingen vrij kort, waardoor het lastiger is om heel doelgericht een aantal oefeningen te doen. Extra probleem bij 3 keer trainen, zeker bij opgroeiende jeugd, is de blessure gevoeligheid. Knieën, hielen en achillespezen staan bij groeiende kinderen al op spanning, dan helpt 3 keer in de week trainen niet erg. Wij merkten hierdoor veel pijntjes bij de kinderen, met als gevolg “groeipijn”  blessures. Gevolg is dat er spelers uitvallen, waardoor je je trainingen ook minder intensief kan doen. Bij 2 keer in de week heb je hier minder last van.

Ook een nadeel is het sociale aspect. Kinderen in die leeftijd willen ook spelen met vriendjes en andere sporten proberen. Dat laatste is zelfs heel belangrijk voor de ontwikkeling van hun lichaam. Het gebruik van andere spiergroepen. Ook het spelen, het sociale, is belangrijk en met 2 keer in de week is dat veel makkelijker te doen. Naar mate ze ouder worden komt er ook nog een aspect van huiswerk bij.

Het hangt van het team en trainer af

Aan de andere kant als ik naar mijn eigen zoon kijk, staat die het liefst 7 dagen per week op het veld. Huiswerk, liever niet, liever hockeyen. Hij zit nu in de JC1 en traint weer 3 keer in de week. Zijn lichaam heeft er weer last van, knieën, net zoals in de JD1 (toen heeft hij 2 maanden niet mogen sporten vanwege zijn knieën), maar als het even kan staat hij op het veld. Prima hoor, als het je passie is. Gelukkig geeft hij zelf aan waar hij last van heeft en dan snapt hij ook wel dat hij rustiger aan moet doen. Kortom, 2 of 3 keer in de week? Het hangt helemaal van het team af (willen ze graag of is het een verplichting), het hangt van de trainer af (altijd 3 keer of ook uit voorzorg soms een training er uit gooien) en het hangt van de oefeningen in de training af (interessant genoeg of plichtmatig). Blijft het leuk of wordt het een verplichting? Belangrijkste is dat je het als team en trainer aan moet voelen. Soms 3 keer, bijvoorbeeld in een voorbereiding, en soms maar 2 keer (als er blessures zijn). Trainen om alleen maar op het veld te staan heeft geen zin. Trainen doelgericht heeft zin.

Dus 2 of 3 keer? Maakt niet uit, zo lang er maar over nagedacht wordt en je het team aanvoelt als trainer. 3 keer trainen “omdat de rest het ook doet” is de slechte reden en dan heeft het zeker geen nut.

 

Share

Post navigation

Geef een reactie