Balbezit oefening voor de wedstrijd? Neem hesjes mee.

Voordat een wedstrijd begint ga je inspelen. Eerst ga je warmlopen, en daarna even inspelen. Vaak doe je dat door het overslaan van een bal naar elkaar, maar dat is vrij statisch. Zeker bij wat jongere kinderen verslapt al snel de aandacht en vliegen de ballen alle kanten op. Gevolg vaak ook is dat als de wedstrijd begint ze er met hun hoofd nog helemaal niet bij zijn. Dat gebeurde mij ook bij het team van mijn oudste zoon toen hij begin in de E-jeugd. Bij een Heren 1 spelen ze altijd voorafgaande aan de wedstrijd een klein balbezig partijtje. Ik zelf deed daar nooit aan mee en had er een hekel aan, maar ik snap wel dat je spelers op scherp kan zetten daarmee. Ik heb dit ook eens gedaan bij de jongste jeugd. Gewoon in een klein vierkantje even 5 minuten ( en ook niet langer) een klein partijtje balbezit. Heel bewust geen doeltjes gedaan, want anders ligt de nadruk al weer te veel op scoren. Nee, het ging mij er om dat iedereen even meedeed en dat de bal naar elkaar gespeeld werd. Samen met een andere ouder deden wij mee (allebei bij 1 partij) zodat je ook actief aanwezig bent. Het werkt. De jongens stonden op scherp en waren wakker toen de wedstrijd begon. Je hebt maar een kwartiertje nodig voor een wedstrijd.

  • 5 minuten warming up (dat hoeft helemaal niet bij de jongste jeugd, maar ze vinden het “cool” en zien het bij de oudere teams, dus willen het ook)
  • 5 minuten bal overslaan
  • 5 minuten balbezit partijtje

Je bent 15 minuten bezig en de jongens kunnen aan de wedstrijd beginnen. Lekker een korte voorbereiding waardoor de spanningsboog gespannen blijft.

NB. een tip. Koop een paar hesjes op marktplaats, dan loop je niet te rommelen met truien en kan je makkelijk partijtjes maken. Verder staat het ook professioneel en cool.

Share
,

Post navigation

Geef een reactie